marți, 13 decembrie 2011

Despre prevederea omeneasca

"Dar cand orgoliul e ranit,din el ia nastere ceva mai bun decat orgoliul.Pentru ca viata sa arate bine,jocul ei trebuie jucat;si-i trebuie pentru acesta buni actori.Toti vanitosii - asa cred eu - sunt buni actori: cand joaca ei vor sa-i bucure pe cei care-i privesc; intregul spirit li se aduna in vointa-aceasta.Se pun in scena si se inventeaza pe ei insisi; in preajma lor,spectacolul vietii imi place - te vindeca de prea multa melancolie.De-aceea-i crut pe vanitosi,pentru ca ei sunt medicii tristetii mele,ma fac sa fiu legat de om ca de-un spectacol.Si pe deasupra,cine poate sa masoare la vanitosi intreaga adancime a modestiei lor! Eu ii iubesc si ii deplang pentru aceasta modestie.Noi le suntem de trebuinta,ca sa invete-a crede in ei insisi;ei isi iau hrana din privirea noastra.Ei cred toate minciunile miraculoase despre ei:caci in adancul inimii suspina:"ce sunt eu oare ?" - Friedrich Nietzsche - "Asa grait-a Zarathustra"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu